Pravilno tumačenje Daytonskog ustava
Autori: James C. O’Brien i Gro Nystuen
Godišnjica Daytonskog mirovnog sporazuma koja je obilježena
ove sedmice predstavlja priliku da se prisjetimo sporazuma koji je postignut
prije dvadeset jednu godinu. Građani Bosne i Hercegovine zaslužni su za mir
koji od tada traje, za svoju posvećenost naporima da se oporave od rata i za
napredak regije u procesu integracije u Evropu – a sve se dešava u periodu kada
se evropski kontekst dramatično mijenja.
Ovo je takođe trenutak da se osvrnemo na netačne tvrdnje
koje su nedavno iznesene u vezi sa Ustavom Bosne i Hercegovine koji je dijelom
Daytonskog sporazuma, naročito od strane Milorada Dodika, predsjednika
Republike Srpske, u uredničkom komentaru od 15. septembra.
Jednostavno govoreći, pregovorima u Daytonu:
- Priznato je kontinuirano postojanje Bosne i Hercegovine i, u to vrijeme, postojanje dva entiteta unutar nje;
- Utvrđeno je da je zakon BiH nadređen entitetskim zakonima, i
- Utemeljen je pravosudni sistem u cijeloj zemlji sa jasnim ovlastima da rješava svako pitanje koje se odnosi na Ustav i zakon.
Pišemo sve ovo s uvažavanjem, jer trenutno nismo angažovani
na pitanjima koja se tiču Bosne i Hercegovine. A ipak, mi smo bili ti koji su
zapisali ono oko čega su se strane složile u Daytonskom ustavu i bili smo veoma
angažovani u međunarodnoj politici
nekoliko godina poslije. Predsjednik Dodik je vodeća ličnost
bosanskohercegovačke politike već dugi, dugi niz godina, ali nije bio prisutan
kada se stvarao Ustav i njegovi argumenti u vezi sa zakonom i istorijom Ustava su
netačni.
Prvo, u Daytonu su se strane složile da će Republika Bosna i
Hercegovina nastaviti da postoji pod uslovom da joj se promijeni ime i da se
sastoji od dva entiteta, Federacije i Republike Srpske. Ovo je očigledno iz
prvog člana Ustava:
Republika Bosna i Hercegovina, čije
je zvanično ime od sada ‘Bosna i Hercegovina’, nastavlja svoje pravno
postojanje prema međunarodnom pravu kao država
čija je unutrašnja struktura modifikovana ovim Ustavom i sa postojećim, međunarodno
priznatim granicama.
Odmah nakon što potvrđuje kontinuirano postojanje Bosne i
Hercegovine, Ustav priznaje postojanje entiteta:
Bosna i Hercegovina se sastoji od
dva entiteta, Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske.
Do tada, Republika
Srpska bila je težnja koja je poticala s Pala, nije imala pravni status i
nije bila međunarodno priznata. Zbog ratne kontrole nad teritorijama koje su
držale srpske snage, Republika Srpska zahtijevala je status, ali je prvi put
dobila priznati pravni status kao entitet tek u Daytonskom ustavu.
Drugo, Ustav Bosne i
Hercegovine nadređen je zakonima entiteta. I opet je ta istina očigledna iz jasnog teksta:
Entiteti i sve njihove niže jedinice će u potpunosti
poštovati ovaj Ustav kojim se stavljaju van snage odredbe zakona Bosne i
Hercegovine i ustava i zakona entiteta koje su u suprotnosti s njim.
Aktivnosti koje su suprotne zakonima državnih vlasti, koji
uključuju odluke Ustavnog suda, predstavljaju kršenje Daytonskog ustava i,
prema zakonu Bosne i Hercegovine, nezakonite su.
Zbog pravnika koji čitaju ovaj tekst, vrijedi napomenuti
posebno neopreznu tvrdnju onoga ko je pisao urednički komentar predsjednika
Dodika od 15. septembra, ko god to bio. U uredničkom komentaru pominje se
odredba u kojoj se kaže da svi zakoni u Bosni i Hercegovini koji su važeći u
vrijeme potpisivanja Daytonskog mirovnog sporazuma ostaju na snazi dok ne budu
izmijenjeni. Ova se odredba odnosila na
sve zakone, koji god njihov izvor bio (Republika Bosna i Hercegovina, Federacija
i takozvana Republika Srpska, čak i
SFRJ i međunarodno pravo, pa i “autonomna pokrajina Zapadna Bosna”), a namjera
je bila jednostavna: da se izbjegne nastajanje praznog prostora. Nije bilo
implikacije da će bilo koji entitet pod čijim su pokroviteljstvom doneseni
postojeći zakoni imati bilo kakav status ili pravo da donosi zakone. Nije
nikakvo iznenađenje da se u uredničkom komentaru navodi samo dio ove odredbe.
Slijedi odredba u cjelini:
Svi zakoni, propisi i sudski
poslovnici koji su na snazi na teritoriji Bosne i Hercegovine u vrijeme
stupanja na snagu ovog Ustava ostaju na snazi u onoj mjeri u kojoj nisu u
suprotnosti sa Ustavom, dok nadležni organ vlasti Bosne i Hercegovine ne odluči
drugačije.
Treće, Ustavni sud je
finalno, autoritativno tijelo koje je odgovorno za donošenje odluka o tome šta
jeste, a šta nije u skladu sa zakonom u Bosni i Hercegovini. Član VI
propisuje sljedeće:
Ustavni sud ima isključivu
nadležnost da odluči…da li je neka odredba u entitetskom ustavu ili zakonu u
skladu sa ovim Ustavom. [Njegove odluke] su “finalne i obvezujuće”.
Tokom procesa pregovaranja o Daytonskom mirovnom sporazumu, pitanje
nadređenosti državnog pravosudnog sistema bilo je ključna stavka i predmet
usijane debate. Jedna strana predlagala je da u državnoj vlasti ne bude sudskog
sistema. Ovu ideju odbili su i lideri
delegacija iz Bosne i Hercegovine i lideri iz Beograda i Zagreba.
Nadležnost Ustavnog suda BiH ne samo da je jasno napisana u
tekstu Ustava, nego je i dio logike aranžmana koji je dogovoren u Daytonu.
Posebni prerogativi o tri ustavotvorna naroda biće ugrađeni u Ustav, ali će i
Bosna i Hercegovina imati institucije na državnom nivou potrebne za
funkcionisanje unutar evropskog i međunarodnog sistema. Državni sudski sistem
koji je ustvari dogovoren u Daytonu uključuje sve atribute evropskih ustavnih i
apelacionih sistema, uključujući sveobuhvatnu, neograničenu nadležnost za svako
pravno pitanje koje proističe iz zakona Bosne i Hercegovine ili entiteta.
Četvrto, ne postoji
pravo na referendum u Daytonskom ustavu. Neki pregovarači na srpskoj strani
tražili su pravo na održavanje referenduma. Zahtjev za tim pravom je odbijen i
ono se ne pojavljuje nigdje u tekstu.
Predsjednikovi advokati pokušavaju koristiti argument da
američka i evropska praksa dozvoljavaju referendume. Ostavimo po strani da li
je izjava netačna kao pravno pitanje u Sjedinjenim Državama i raznim evropskim
zemljama; ona je irelevantna za tumačenje Daytonskog ustava. Jednostavna
istorijska činjenica je da su se nacrti Daytonskog ustava radili na osnovu
nacrta prethodnih mirovnih sporazuma među zaraćenim stranama u Bosni i
Hercegovini i da su u njih uključene standardne odredbe ustavnih sistema,
uključujući premijerske sisteme EU, te predsjedničke ideje uobičajene u sistemima
SFRJ i SAD. Ovo je uključeno u sporazum da bi se tumačio u skladu sa
bosanskohercegovačkim i međunarodnim pravom, a ne američkim pravom.
Takođe je čudno da predsjednik Dodik pravi analogiju sa
američkim sistemom. Glavni primjeri koje koristi opisuju referendume u raznim
državama SAD, ali nijedan u zemlji kao cjelini. U Sjedinjenim Državama,
pojedinačne države su jasno podređene
saveznoj jurisdikciji (što je suprotno predsjednikovoj generalnoj poenti o
primatu RS) i nemaju pravo na otcjepljenje.
Koji je problem
Daytonskog ustava?
Frustracija koju mnogi osjećaju zbog Daytonskog ustava
realna je i opravdana. Ali, napadanje državnih institucija je opasno i pravno
manjkavo. Postoji drugačiji način ukorijenjen u nagodbi koja je postignuta u
Daytonu
Daytonski sporazum je sporazum koji su postigle tri zaraćene
strane. I nije nikakvo iznenađenje da su tri strane željele pretvoriti svoju
vojnu moć u političku.
Nijedna strana nije dobila sve što je željela, naročito ne pravo
da ignoriše državne institucije koje, same po sebi, uključuju mehanizme raspodjele
vlasti koji su srce daytonskog kompromisa. Dogovoreno je da će postojati
elementi teritorijalne i etničke raspodjele vlasti, ali da će strane raditi
zajedno i da će državne institucije uspostaviti balans među njima. Prema
argumentima koje navodi predsjednik Dodik, entitet ili entitetski lideri mogu
odbiti da budu angažovani u državnim institucijama. Ovo nije ni struktura ni
logika Daytonskog ustava.
Nažalost, Daytonski ustav omogućio je postojanje sistema u
kojem politički lideri ili strukture imaju previše kontrole nad državnom
imovinom, kompanijama u vlasništvu države, radnim mjestima u vladi, prihodima i
drugim izvorima patronata što jednoj osobi ili stranci obezbjeđuje sredstva da
se veoma dugo održi na vlasti.
Prema Daytonskom ustavu, jedan od mehanizama zaštite je da
državne institucije imaju kontrolu nad načinom na koji entiteti i entitetski
lideri koriste vlast i resurse koje imaju. Nije iznenađenje da je dugogodišnji
lider RS odlučio osporiti validnost odluke Ustavnog suda koji predstavlja jedan
od primarnih oblika kontrole njegove vlasti.
Daytonski mirovni sporazum je održao mir u Bosni i
Hercegovini što je postavilo temelje za napredak regije, uključujući članstvo u
EU i NATO savezu za neke države u regiji, a bezvizni režim za mnoge. Bez mira u
Bosni i Hercegovini, sve to je teško zamisliti.
Daytonski ustav zasniva se na onome što je bilo moguće
dogovoriti u novembru 1995, ali sadrži sve instrumente potrebne za
funkcionisanje decentralizovane Bosne i Hercegovine uz malo saradnje i
natjecanja između njenih lidera. Onima koji su nezadovoljni on pruža mogućnost
da ga se dovoljno lako izmijeni – kao što je urađeno 2009. godine da bi se ugradio
status Distrikta Brčko – dok istovremeno obezbjeđuje dovoljno sredstava za
zaštitu od jednostrane promjene bez pregovora i koncenzusa. Drugi mehanizam
zaštite mogao bi biti potpuna primjena pravne stečevine Evropske unije.
Kandidatura Bosne i Hercegovine za članstvo u EU je dobrodošla, a ona sa sobom
donosi i praćenje koji to politički lideri nastoje usporiti primjenu evropskih
standarda.
Ali, argumenti poput onih koji se promovišu u uredničkom
komentaru o kojem je riječ remete daytonsku ravnotežu i prijete da Bosnu i
Hercegovinu vrate u stanje podijeljene države u kojoj su ljudi okrenuti jedni
protiv drugih, barem u političkom smislu, i čije institucije nisu u stanju ostvariti
obećani prosperitet i mogućnost kretanja ka Evropi. Javne dužnosnike koji žele vladati jednim
malim dijelom Bosne i Hercegovine treba da pozovu na odgovornost ustavne
institucije i, nadajmo se, njeni građani.
Napomena: Autori su bili u Daytonu u ulozi
pravnih savjetnika SAD i EU i vodili grupe koje su radile na nacrtu Aneksa IV,
tj. Daytonskog ustava. Gospođa Nystuen bila je pravni savjetnik prvom visokom
predstavniku u Sarajevu nakon Daytona. Gospodin O’Brien bio je izaslanik
predsjednika SAD, odgovoran za Bosnu i Hercegovinu nekoliko godina nakon
potpisivanja Daytonskog mirovnog sporazuma. Trenutno je specijalni izaslanik
predsjednika SAD za pitanja koja nemaju veze sa regijom Balkana. Ovaj članak
napisali su na traženje Vlade SAD.
###
Getting Dayton Right
This week’s anniversary of the Dayton Peace Accords presents
an opportunity to remember the agreement reached twenty-one years ago. The citizens of Bosnia and Herzegovina
deserve credit for the peace since then, for their commitment to the hard work
of recovering from war, and for the progress the region has made toward
integrating into Europe – all while the European context has changed
dramatically.
It is also a moment to address incorrect assertions that
have been made recently about the Constitution of Bosnia and Herzegovina, which
was part of the Dayton Agreement, especially by by Milorad Dodik, the President
of the Republika Srpska, in a September 15 editorial.
In simple terms, the negotiations at Dayton:
- Made BiH law supreme over Entity law; and
- Established a country-wide judicial system with clear authority to resolve any question about the Constitution and the law.
We write all this with humility, because we are not now
engaged in Bosnian policy. Still, we were
the people who wrote down what the parties agreed in the Dayton Constitution, and
we were deeply involved in international policy for several years
afterward. President Dodik has been a
leading figure in Bosnia and Herzegovina’s politics for many, many years, but
he was not there at the creation, and his arguments are wrong on the law and on
the history of the Constitution.
First, at Dayton, the parties agreed to continue the existence
of the Republic of Bosnia and Herzegovina on the condition that it be re-named
and composed of two entities, the Federation and the Republika Srpska. This is evident in the first article of the
Constitution:
The Republic of Bosnia and
Herzegovina, the official name of which shall henceforth be ‘Bosnia and
Herzegovina,’ shall continue its legal existence under international law as a
state, with its internal structure modified as provided herein and with its
present internationally recognized borders.
Immediately after agreeing that Bosnia and Herzegovina continued
its existence the Constitution acknowledges the entities:
Bosnia and Herzegovina shall
consist of the two Entities, the Federation of Bosnia and Herzegovina and the
Republika Srpska.
The Republika Srpska
was a Pale-based aspiration without legal status or international acknowledgement
until this point. As part of the
war-time governance of territories held by Serb-led forces, the RS claimed a
status, but its first acknowledged legal status as an Entity came only as part
of the Dayton Constitution.
Second, the
Constitution of Bosnia and Herzegovina is supreme over the law of the
Entities. Again, the truth is there
in plain text:
The Entities and any subdivisions
thereof shall comply fully with this Constitution, which supersedes
inconsistent provisions of the law of Bosnia and Herzegovina and of the constitutions
and law of the Entities.
Actions contrary to laws of the state, which include
decisions of the constitutional court, violate the Dayton agreement and are illegal
under the law of Bosnia and Herzegovina.
For the lawyers reading this, it is worth noting a particularly
careless point made by whoever wrote President Dodik’s September 15 op-ed. The op-ed refers to a provision that said all
laws in effect in Bosnia and Herzegovina at the signing of Dayton agreement shall
remain in effect until changed. This
provision applied to all laws from whatever source (the Republic of Bosnia and
Herzegovina, the Federation, the so-called Republika Srpska, the SFRY and
international law, and even the “autonomous province of Western Bosnia”), and
the intention was simple: to avoid creating a vacuum. There was no implication that any of the
entities under whose auspices the existing laws were promulgated had any status
or right to make law. Not surprisingly,
the op-ed quotes only part of the relevant provision. Here is the entire part:
All laws, regulations, and judicial
rules of procedure in effect within the territory of Bosnia and Herzegovina
when the Constitution enters into force shall remain in effect to the extent not inconsistent with the
Constitution, until otherwise determined by a competent governmental body of
Bosnia and Herzegovina.
Third, the
Constitutional Court is the final, authoritative body responsible for deciding
what is and is not legal in Bosnia and Herzegovina. Article VI provides that:
[T]he Constitutional Court shall
have exclusive jurisdiction to decide… Whether any provision of an Entity's
constitution or law is consistent with this Constitution. [Its decisions] are “final and binding.”
In negotiating the Dayton agreement, the supremacy of the
state-level judicial system was a fiercely debated and critical point. One party proposed that there not be a court
system at the state level. This idea was
rejected, both by the leaders of the delegations from Bosnia and Herzegovina as
wells as leaders from Belgrade and Zagreb.
The authority of the BiH Constitutional Court is not just
plainly written in the text of the Constitution. It is part of the logic of the arrangement
agreed at Dayton. Special prerogatives
of the three constituent peoples would be built into the constitution, but
Bosnia and Herzegovina would also have the state-level institutions necessary
to function in the European and international system. The state court system actually agreed at
Dayton includes all the attributes of European constitutional and appellate
systems, including comprehensive, unlimited jurisdiction over any question of
law arising from the law of Bosnia and Herzegovina or the Entities.
Fourth, there is no
right of referendum in the Dayton Constitution. Some Serb negotiators requested a right to
hold referenda. It was rejected and
appears nowhere in the text.
The President’s lawyers try to argue that American and
European practice allows for referenda. Leaving
aside whether the statement is wrong as a matter of law in the United States
and various European states, it is irrelevant in interpreting Dayton. A simple historical fact is that the drafts
of the Dayton agreement were developed from previous draft peace agreements
among parties to Bosnia and Herzegovina’s wars, incorporating standard
provisions of constitutional systems, including EU prime ministerial systems,
and presidential ideas common in the SFRY and US systems. This was embodied in an agreement to be
interpreted in accordance with BiH and international law, not US law.
The American analogy is also an odd one for President Dodik
to make. The primary examples he uses
describe referenda in the various US states, but none in the country as a
whole. In the United States, states are
clearly subordinate to federal jurisdiction (that is, contrary to the
President’s overall point about the primacy of the RS), and states have no
right of secession.
What Is the Problem
with Dayton?
The frustration many feel with the Dayton Constitution is
real and justified. But attacking the state
institutions is dangerous and legally flawed.
There is another way, rooted in the bargain made at Dayton.
The Dayton accords were an agreement among the three warring
parties. Not surprisingly, the three
parties wanted to translate their military power into political authority.
No party got everything it wanted, especially not the
authority to ignore the state institutions, which themselves include
power-sharing mechanisms that were the heart of the Dayton compromise. The agreement was that there would be
elements of territorial and ethnic power-sharing, but parties would have to
work together, and be balanced by, the state institutions. President Dodik’s arguments suggest that an
Entity or its leaders can refuse to engage in the state institutions. This is not the structure or logic of
Dayton.
Unfortunately, Dayton enabled a system in which political
leaders or structures have too much control over state property, state owned
companies, government jobs, revenues, and the other sources of patronage. This gives one person or party tools to hold
power for a very long time.
Under Dayton, one protection is that state-level
institutions provide a check on the way that Entities and their leaders use
their power and resources. It is no
surprise that a long-time leader of the RS has decided to dispute the validity
of a decision by the Constitutional Court, one of the primary checks on his
power.
The Dayton Peace Agreement has maintained peace in Bosnia
and Herzegovina. This laid a foundation
for the region’s progress, including membership in the EU and NATO for some
states, visa liberalization for many.
Without a peaceful Bosnia and Herzegovina, all this is hard to
imagine.
The Dayton constitution was based on what was possible to
agree in November 1995, but it contains all the tools to allow a decentralized
Bosnia and Herzegovina to function with a little cooperation as well as
competition amongst its leaders. For
those who are unsatisfied, it allows for its own amendment easily enough – as
was done in 2009 to enshrine the status of the Brcko District – while also
providing sufficient safeguards that it cannot be changed unilaterally without
negotiation and consensus. Another
protection could be through the full application of the European Union’s
acquis. Bosnia and Herzegovina’s
candidacy is a welcome step, and it will bear watching which political leaders
seek to slow the application of European standards.
But arguments like those advanced in the op-ed would upset
the balance of Dayton and threaten to return Bosnia and Herzegovina to a
divided state whose people will be set against one another, politically at
least, and whose institutions will be unable to deliver on the promise of
prosperity and the ability to move toward Europe. Public officials who want to rule a small
part of Bosnia and Herzegovina should be held accountable by the institutions
of the Constitution and, hopefully, by their citizens.
Note: The authors were U.S. and
E.U. legal advisers at Dayton, where they led the drafting groups for Annex IV,
the Dayton Constitution. Ms.
Nystuen was legal adviser to the first civilian High Representative in Sarajevo
after Dayton. Mr. O’Brien
was the U.S. presidential envoy responsible for Bosnia and Herzegovina several
years after the Dayton Agreement. He
is currently a U.S. special presidential envoy on issues unrelated to the
Balkans. The article was
written at the request of the U.S. Government.
Comments
Post a Comment