BiH si ne može priuštiti političko dramatiziranje nauštrb ekonomskog rasta/BiH Cannot Afford Political Drama at the Expense of Economic Growth
BiH si ne može priuštiti političko dramatiziranje
nauštrb ekonomskog rasta
Prošle godine smo
pozvali političke lidere da stvore preduslove za poslovne investicije i
ekonomski rast u Bosni i Hercegovini.
Oblasti o kojima smo tada govorili i dalje su ključne: 1)
pojednostavljenje otvaranja firmi; 2) smanjenje poreza i doprinosa; 3)
modernizacija zakona o radu; 4) brzo rješavanje komercijalnih sporova i 5)
borba protiv korpucije. Ali, uz
svakodnevnu političku dramu i skoro održavanje izbora, često se lako izgubi iz
vida koliko je važno rješavanje ovih ekonomskih pitanja da bi privatni sektor
mogao cvjetati i da bi se poboljšali uslovi za zapošljavanje sa sve građane,
posebno za mlade.
Iako
je razočaravajuće da je, prema anketi Svjetske banke o jednostavnosti
poslovanja, u BiH i dalje najteže poslovati u regionu, drago mi je što
odnedavno primjećujem napredak u oba entiteta u nastojanjima da se poboljša okruženje
za poslovanje. Dalji napredak i fokusiranje
na gore pomenute preporuke s ciljem unapređenja klime za poslovanje može se
isplatiti u smislu otvaranja novih radnih mjesta i ostvarivanja većeg
prosperiteta.
Sada
je vrijeme za akciju. Vlada Federacije BiH je usvojila pet zakona o
poslovanju koji se trenutno nalaze pred Parlamentom Federacije BiH. Ukoliko budu usvojeni, ovi zakoni bi mogli odmah
osigurati značajno bolju klimu za ulaganja u Federaciji BiH. Također bi se ovim zakonima mogla deblokirati pomoć u vidu novog
zajma Svjetske banke za razvojnu politiku.
Poput Federacije BiH, Republika Srpska radi na provedbi novih vladinih
programa kako bi se potakao ekonomski rast.
Od septembra se provodi set zakona kojima se umanjuju troškovi i
pojednostavljuje procedura registracije novih preduzeća. Štaviše, u decembru je u Republici Srpskoj
postala operativna kancelarija za registraciju preduzeća u kojoj se na jednom
mjestu sve završava. Planirano
omogućavanje registracije preduzeća on-line u 2014. godini dodatno će pojednostaviti
proceduru registracije preduzeća.
Ovi
pozitivni koraci u Federaciji BiH i Republici Srpskoj odraz su onoga što su
poslovni ljudi tražili. Neka od ovih
poboljšanja, ukoliko se uspješno provedu, riješiće nedostatke pomenute u
Bijeloj knjizi Vijeća stranih investitora za 2013/2014. Apelujemo na lidere da se fokusiraju na stvarne izazove sa kojima
se suočavaju BiH i njeni građani, posebno na ekonomiju, tako što će usvojiti
ove zakone u Parlamentu Federacije BiH i nastaviti raditi na
pojednostavljivanju procedura za poslovanje u Republici Srpskoj. Građani BiH sebi doslovno ne mogu priuštiti
da njihovi lideri dozvole da im političko dramatiziranje preusmjeri fokus sa
onoga što je uistinu važno – poboljšanja ekonomske situacije, otvaranja novih
radnih mjesta i izgradnje prosperitetnijeg
društva.
Napomena: Danas je gost blogger otpravnik poslova Ambasade SAD-a u BiH Nicholas M. Hill. Nikolas M. Hill profesionalni je diplomata u službi za vanjske poslove. U Sarajevo je stigao u julu 2012. godine na mjesto zamjenika šefa misije Ambasade SAD u Bosni i Hercegovini. On obnaša dužnost otpravnika poslova od odlaska bivšeg ambasadora Patricka S. Moona 24. avgusta 2013
###
BiH Cannot Afford Political Drama at the Expense of
Economic Growth
Last
year we called on political leaders to create the pre-conditions for business
investment and economic growth in Bosnia and Herzegovina. The areas we highlighted remain crucial: 1)
Making Business Start-ups Simple; 2) Reducing Tax and Contribution Levels; 3)
Modernizing Labor Laws; 4) Resolving Commercial Disputes Quickly; and 5) Fighting
Corruption. But all too often, with
political drama going on every day and the election season coming soon, it is
easy to lose focus on why dealing with these business and economic issues is
important – to allow the private sector to flourish and improve employment
opportunities for all citizens, especially youth.
Although
it is disappointing that BiH is still the most difficult place to do business
in the region according to the World Bank’s Doing Business indicator, I was pleased
to see recent progress in both entities to improve the business climate. Following through on this progress and on the
business-friendly recommendations above has the potential to pay off in terms
of new jobs and greater prosperity.
Now
is the time to act. The Federation Government
approved five business-focused laws which are now before the Federation
Parliament for review. If passed, these
laws could significantly improve the investment climate in that entity this
year. And they can also unlock assistance
in the form of a new World Bank Development Policy Loan. Like the Federation, the Republika Srpska has
been working to implement new government programs to spur economic growth. As of September, a set of regulations to reduce
expenses and simplify procedures for new company registrations came into
force. Furthermore, the RS one-stop-shop
for business registration became fully operational in December. Enabling online e-registration in 2014, as
currently planned, will further simplify the business-registration process.
These
positive steps in the Federation and the RS reflect what businesses have been
asking for. Several of these
improvements, if successfully implemented, would address deficiencies noted by
the BiH Foreign Investors Council’s 2013/2014 White Book. We encourage leaders to focus on the real
challenges faced by BiH and its citizens, particularly the economy, by passing
these laws in the Federation Parliament now and continuing work to make doing
business easier in the RS. BiH’s
citizens literally cannot afford for their leaders to let political drama distract
from what is really important – improving the economic situation, creating job opportunities, and building a
more prosperous society.
Note: The guest blogger today is Charge d'Affaires, a.i. Nicholas M. Hill. Nicholas M. Hill is a career member of the Foreign Service and arrived in Sarajevo in July 2012 to serve as the Deputy Chief of Mission of the U.S. Embassy in Bosnia and Herzegovina. He has been acting as Charge d'Affaires, a.i. since the departure of former Ambassador Patrick S. Moon on August 24, 2013.
Note: The guest blogger today is Charge d'Affaires, a.i. Nicholas M. Hill. Nicholas M. Hill is a career member of the Foreign Service and arrived in Sarajevo in July 2012 to serve as the Deputy Chief of Mission of the U.S. Embassy in Bosnia and Herzegovina. He has been acting as Charge d'Affaires, a.i. since the departure of former Ambassador Patrick S. Moon on August 24, 2013.
Glavni problem u BiH je način izbora dužnosnika u organe Uprave, dakle primjena principa stranačke podobnosti a ne sposobnosti, kompetencija kako se primjenjuje u savremenom HR menadžmentu. Skoro sve više funkcije su pod kontrolom stranaka, a trebalo bi da bude vrlo mali broj. Iz toga proizilazi najviße korupcije, ona je na tome utemeljena, svi moraju slußati straaćke moćnike. Treba odvojiti HR funkciju od stranačke moći i onda će korupcija izgubiti podlogu.
ReplyDelete