Vrijeme
za odluku: Bolja Federacija BiH
Prije
tek nešto malo više od tri mjeseca najavio sam formiranje stručne grupe koja će
razmotriti mogućnost veće funkcionalnosti, učinkovitosti i isplativosti
Federacije BiH. Iako ja govorim o
reformi Ustava Federacije BiH već duže od godinu dana, došlo je vrijeme da se
okupe pravnici i stručnjaci da
prijedloge stave na papir. Kada sam predstavio stručnu grupu, rekao sam da će
raditi nezavisno i samostalno se sastajati sa zainteresovanim grupama i
pojedincima, te samostalno raditi na prijedlozima. Jedino što sam ja tražio
jeste da rezultat reforme bude veća funkcionalnost i isplativost Federacije
BiH, poboljšani demokratski standardi rukovođenja, viši nivo zadovoljenja
potreba građana i odsustvo daljih podjela u BiH.
Ekspertna
grupa je uradila više od očekivanog.
Stručnjaci su analizirali probleme u postojećem ustavu, putovali širom
Federacije BiH kako bi se sastali sa velikim brojem predstavnika vlasti i
civilnog društva, te napravili set pragmatičnih, dobro osmišljenih
preporuka. Njihov pristup, konsultacije
od dna ka vrhu, akteri su prihvatili sa entuzijazmom, a za mnoge sagovornike
ovo je bio prvi put da je iko tražio njihovo mišljenje i ideje po pitanju boljeg funkcionisanja
Federacije BiH. Ovaj inkluzivni proces
se nastavlja i ove srijede, 15. maja, kada ćemo, zajedno sa Evropskom unijom, biti
pokrovitelji konferencije na kojoj će se
pod vođstvom ekspertne grupe, a uz učešće predstavnika civilnog društva,
zainteresovanih građana i drugih aktera,
voditi otvorena diskusija o preporukama ekspertnog tima.
Ekspertna
grupa će na konferenciji prezentirati svoju viziju reforme koja se zasniva na
181 preporuci. Preporuke su rezultat
njihove ozbiljne, detaljne analize problema u Federaciji BiH, te nude rješenja
za neke od najočiglednijih i najaktuelnijih problema. Nema nikakvog paketa ustavnih promjena niti
formulacija ustavnih odredbi. Niti sam ja, niti je iko iz moje ambasade,
ponudio bilo kakve preporuke. Nema
nikakvog “američkog prijedloga”. Umjesto toga, ponuđen je 181 veoma precizan i
pragmatičan prijedlog sa fokusom na praktičnim promjenama oko kojih se građani
mogu složiti. Ove promjene bi donijele
značajne uštede troškova u funkcionisanju Federacije BiH i kantonalnih
struktura. One jačaju ravnopravnost i poštivanje ljudskih prava za sve građane
Federacije BiH. One poboljšavaju
demokratske principe putem većeg stepena izbalansiranosti prava između pripadnika
konstitutivnih naroda i onih koji se ne izjašnjavaju kao pripadnici
konstitutivnih naroda. I, možda ono što
je najvažnije, rješavaju problem funkcionalnosti koji otežava odgovorno
rukovođenje u Federaciji BiH.
Iako
detalje ostavljam ekspertima, posebno sam impresioniran nastojanjima da se
naprave preporuke koje svi građani Federacije
BiH mogu podržati, dakle ideje poput vezivanja plata parlamentaraca za
uspostavljanje vlade, ograničavanje mogućnosti za blokiranje uspostavljanja
vlade ili procesa donošenja odluka, jačanje ovlasti lokalnih opštinskih nivoa i
stvaranje snažnijeg Parlamenta čija izvršna vlast predstavlja većinu. Oni kažu ono što se većina političkih lidera
grozi da prizna - da sadašnji sistem ne
služi interesima građana i da nije održiv. Preporuke ekspertnog tima da se
smanji veličina federalne vlade, obim povlastica i kompenzacija za
političare odražavaju društvenu i
ekonomsku stvarnost u Federaciji BiH, te će na godišnjem nivou uštediti milione
KM poreskih obveznika.
Kad
sam započeo priču o reformi Federacije BiH, bio sam uvjeren da postoji mnogo,
relativno jednostavnih rješenja kojima bi se poboljšao Ustav Federacije BiH,
mnogo promjena koje bi bile u interesu svih građana, promjena koje ne bi bile
usmjerene protiv bilo koje konstitutivne ili druge grupe ljudi, promjena koje
bi svi sa lakoćom podržali. Znao sam,
također, da je put uspjeha zahtijevao odbacivanje uobičajene prakse i pogrešnog pristupa koji
je ovdje često na djelu – principa sve ili ništa. Stručni tim predlaže veliki
broj popravaka koji se mogu uraditi, a koji će donijeti poboljšanje. Cilj ovog procesa je pokazati da postoji
podrška za poboljšanje ustava i da je moguće naći praktična rješenja oko kojih
će se ljudi složiti. Sa nacrtom
preporuka ekspertnog tima, približili smo se zajedničkom razumijevanju o tome
šta reforme mogu i treba da budu. Imamo
konkretne ideje o tome kako rješavati bolne probleme u Federaciji BiH. Ali, ove preporuke nisu konačne - ekspertna grupa želi čuti povratne
informacije o svojim idejama i napraviti
bolje preporuke prije nego što se one pošalju vladi Federacije BiH i političkim
liderima.
Građani
Federacije BiH smatraju da su njihove institucije vlasti nefunkcionalne i da se
moraju mijenjati na bolje. Reforma
Federacije BiH je nužnost, ali ja sam uvijek smatrao da je na predstavnicima
lokalnih vlasti, pravnim stručnjacima, liderima civilnog društva i građanima da
se slože oko zajedničke vizije za bolju i funkcionalniju Federaciju BiH. Moja
će vas ambasada i dalje podržavati u vašim nastojanjima. U konačnici će Parlament Federacije BiH
morati usvojiti ustavne promjene. Uvijek je moguće pronaći izgovore i razloge
zašto ova nastojanja ne mogu uspjeti.
To je lako. Međutim, biće iznimno teško za političke lidere da objasne
građanima Federacije BiH zašto bi iko odbacio pokušaje da funkcionisanje
Federacije učini efikasnijim i zašto bi ih iko
lišavao njihovog prava da imaju jeftiniju i demokratskiju vlast. Vaši
predstavnici moraju odlučiti žele li riješiti problem nefunkcionalnosti, skupoće i neuspjeha da služe građanima po
postojećem ustavu i napraviti neophodne promjene nakon kojih bi Federacija BiH
odgovorila potrebama građana i zaštitila njihova prava.
###
Decision Time: Changing the Federation for the Better
Just
over three months ago, I announced the formation of an expert group to consider
options to improve the functionality, efficiency and cost effectiveness of the
Federation. While I have been talking about reform of the Federation
Constitution for well over a year, it was time to bring together lawyers and
experts to put pen to paper. When I announced the group, I said they
would work independently, meet with stakeholders independently, and
independently develop proposals. I asked only that reforms provide for
greater functionality and cost-effectiveness, improve the democratic standards
of governance, better serve the needs of all citizens and not further divide
BiH.
The
expert group has performed well beyond expectations. They analyzed
problems in the existing constitution, travelled throughout the Federation to
meet with scores of government and civil society representatives, and produced
a pragmatic, thoughtful set of draft recommendations. Their “bottom up”
approach was enthusiastically embraced. For many interlocutors, it was
the first time anyone had ever solicited their opinions and ideas on how to
make the Federation work better. This inclusive process will continue,
this Wednesday, May 15, when together with the European Union, the U.S. Embassy
will sponsor a conference, led by expert group members and attended by a
diverse group of civil society representatives, concerned citizens, and others,
to facilitate an open and thoughtful discussion on their recommendations.
At
the conference, the expert group will present their vision for reform which is
based on 181 draft recommendations. The recommendations are the result of
their serious, in-depth analysis of the challenges faced in the Federation and
represent solutions to some of the most obvious and pressing problems.
There is no constitutional package and no constitutional text. Neither I
nor anyone at my embassy has dictated any recommendations. There is no
“U.S. proposal.” Rather there are 181 very concise, pragmatic
recommendations focused on practical changes that people can agree on.
They bring significant cost-savings to the functioning of the Federation and
cantonal structures. They strengthen equality and respect for human
rights for all citizens in the Federation. They improve democratic
principles by strengthening the balanced rights of the Federation’s constituent
peoples and those who do not declare themselves members of a constituent
group. And, perhaps most importantly, they address the issues of
functionality that have hampered good governance in the Federation.
While
I will leave the details to the experts, I am particularly impressed with their
efforts to make recommendations that all citizens of the Federation can
support. Ideas like tying parliamentarians’ pay to establishing a
government, limiting opportunities to block government formation or the
decision-making process, enhancing the authority of local municipalities, and
creating a stronger Federation Parliament whose executive reflects the
majority. They say what many political leaders are loath to admit – the
current system does not serve the best interests of the citizens and is not
sustainable. The expert groups’ recommendations to reduce the size of the
Federation government, the scope of entitlements and the amount of compensation
for politicians reflects social and economic realities in the Federation and
will save taxpayers millions of KM a year.
When
I started talking about reform in the Federation, I was convinced that there
were many relatively simple changes that could be made to improve the
Federation Constitution, changes which would be in the interest of all
citizens, changes which would not work against any constituent or other group,
changes which should be easy for everyone to support. I also knew that
the path to success was to abandon the common, and flawed approach that we
often see here – the principle of all or nothing. The expert group
is recommending a large number of fixes that can be made and would make a
difference. The goal of this process is to show that there is support for
improving the constitution, and it is possible to find pragmatic changes on
which people can agree. With the expert group’s draft recommendations, we
are closer to a common understanding of what those reforms can and should
be. We have concrete ideas on how to address the painful problems in the
Federation. But these recommendations are not final – the expert group
wants to hear feedback on their ideas and wants to improve the recommendations
before they are given to the Federation's government and political
leaders.
The
citizens of the Federation believe their government institutions are broken and
must change for the better. Federation reform is a necessity, but I have
always maintained that it is up to local authorities, legal experts, civil
society leaders, and citizens to craft your own vision of a better, more
functional Federation. My embassy will continue to support you in this
effort. Ultimately, it is the Federation Parliament that must make
constitutional amendments. It is always possible to find excuses and
reasons why this effort cannot work. That is easy. However, it is
going to be extremely difficult for political leaders to explain to the
citizens of the Federation why anyone would reject attempts to make the
Federation function effectively and why anyone would deprive them of their
right to have a less expensive and more democratic government. Your
representatives must decide if they want to correct the dysfunction, high cost,
and failures to serve the citizens in the current constitution and make the
changes necessary for the Federation to meet the needs and protect the rights
of all of its citizens.
Comments
Post a Comment