U potrazi za Linkolnom u Bosni i Hercegovini




Ambasadorov blog:  Današnji gost-bloger je Thomas E. Mesa, šef Ureda za odnose s javnošću  u Ambasadi SAD

Kad sam bio osmogodišnjak i mladi emigrant u America, bio sam potpuno opčinjen Abrahamom Linkolnom.  Taj visoki,  mršavi čovjek  koji se rodio u kolibi 12.februara prije 203 godine, a kojeg danas slavimo i na praznik Dana predsjednika,  okupirao je moju mladelačku maštu. Pročitao sam svaku knjigu o njemu na koju sam naišao i još uvijek , nakon četiri decenije,  taj čovjek me fascinira.

Čitajući literaturu sve sam više učio o našim predsjednicima,  ali ne bih mogao reći šta je ono što me više privuklo Linkolnu nego Georgu Washingtonu  ili Theodoru Rooseveltu ili nekom drugom predsjedniku.  Možda je to bilo njegovo tužno djetinjstvo ili njegova ljubav prema čitanju i žeđ za znanjem ili činjenica da je on postao uspješan čovjek oslanjajući se na sopstvene snage.   Zasigurno su na mene najviše uticale priče o njegovom poštenju, njegovim snažnim uvjerenjima i  smislu za humor.

Moja dječačka fascinacija pretvorila se u ozbiljno  proučavanje ovog pravnika iz Illinoisa. Fascinacija Linkolnom se nije umanjila. Zapravo, što sam više proučavao američki građanski rat sve sam mu se više divio, posebno njegovoj sposobnosti da liječi teško ranjenu naciju. 

Više je Amerikanaca poginulo u Građanskom ratu nego u svim američkim ratovima zajedno. Nakon rata, zemlja je ostala politički podijeljena: Jug je bio devastiran, duboka mržnja i dalje prisutna, a pozivi na osvetu (sa obje strane) bili su uobičajeni.  Usred ove galame čuo se Linkonov glas kojim poziva Amerikance da pogledaju duboko u svoju dušu i nađu svoje dobre anđele da ih vode.  Nije govorio o podjelama, separaciji niti o osveti, nego o zajedništvu u korist opšteg dobra.
Linkoln je izgovorio ove besmrtne riječi: “Bez zlobe prema ikome, uz milost prema svakome, nastavimo do kraja zajednički djelovati na zacjelivanju rana nacije…nastavimo činiti sve što možemo da postignemo i očuvamo trajan mir među nama i među svim zemljama.”   Nema zluradosti u njegovoj retorici i djelima;  ona ne potiču mržnju; ona drugoga ne označavaju neprijateljem.   Stotine hiljada su ubijeni, a cijeli gradovi potpuno spaljeni, pa ipak, imali smo lidera koji je odbijao jeftine političke poene koje bi donijelo raspirivanje plamena osvete i bijesa. On je insistirao da njegova zemlja slijedi stazu mira, harmonije i praštanja.

Ponekad dok sjedim u svojoj kancelariji u Sarajevu, čitam ili gledam dnevne vijesti, podignem pogled ka Linkolnovom portretu i zapitam se: ko će u Bosni i Hercegovini biti lideri poput Linkolna?

Comments

  1. Možda bi bosansko-hercegovačka verzija od Abraham bila Ibrahim ;)

    Nisam siguran, ali ko god da bude bit će od velikog značaja za ovo društvo i bolju budućnost Bosne i Hercegovine.

    ReplyDelete

Post a Comment