U mračnoj ulici
Napomena: Danas je gost
blogger direktor Misije USAID-a u BiH, Peter Duffy
Sjećam se kad sam kao dijete gledao nastup popularnog komičara na TV-u. Ispričao
je priču kako su on i prijatelj šetali mračnom ulicom jedne noći kad je pred
njih iskočio neki čovjek, uperio pištolj u njih i rekao: „Dajte mi sav novac
koji imate“. Komičar je brže-bolje izvadio novčanik i
umjesto otmičaru tutnuo prijatelju novac
u ruke: „Evo ti onih 50 dolara koje ti dugujem!“
Šala je smiješna, no istovremeno i
tužna – kada je čovjeku najteže, kao što je naučio prijatelj dotičnog komičara,
postoje ljudi za koje mislimo da im uvijek možemo vjerovati, a koji će nas
nažalost pokušati prevariti. Onima koji su izabrani da budu u službi građana,
bilo putem izbora ili imenovanja, građani su dali povjerenje da budu pravedni, pošteni
i transparentni u svom radu. Ako se
odluče izigrati to povjerenje, čak i kada su vremena teška, kada je stopa
nezaposlenosti visoka, kada smo izloženi prirodnim katastrofama, onda je
osjećaj izdaje i bola posebno jak.
Međunarodni dan borbe protiv korupcije
obilježava se 9. decembra. Problem korupcije u Bosni i Hercegovini je dobro
dokumentovan i opšte prepoznatljiv. Nema potrebe ponavljati statističke podatke
ili podizati nivo obavještenosti – ljudi su već bijesni. Međutim, oni koje ja
srećem nerijetko iskazuju skepticizam da se takvo što može promijeniti. To je
opasno. Većina takvog skepticizma dolazi
od stvarnog ili percipiranog nedostatka interesa među političarima da reformišu
sistem od kojeg imaju osobne koristi. Drugi
pak smatraju da su za takvo što krivi neefikasno civilno društvo ili mediji.
Suprotno ovim osjećajima, postoje zapravo
stvari koje je moguće uraditi u 2016. godini kako bi se smanjila korupcija u
Bosni i Hercegovini. Napredak u ovoj oblasti ili odsustvo napretka može otkriti
ko se ozbiljno kani uhvatiti u koštac sa korupcijom, a ko je zadovoljan pukim
učestvovanjem na konferencijama. Ovo su pitanja na kojima sarađuju vlasti i
civilno društvo i u vezi s kojima je moguć stvarni napredak:
1. Javne
nabavke: Kada vlast troši
novac poreskih obveznika za kupovinu roba i usluga, proces nabavke mora biti
javan kako bi sve kompanije imale šansu da pobijede na tenderu. U BiH se
medjutim čak 75% javnih nabavki provede tako da javnost nikad ne sazna za
njih. Prema informaciji nevladinih organizacija koje prate ovu oblast, to
znači da je bez znanja javnosti prošle godine potrošeno dvije milijarde maraka.
Tek jedan primjer: Centar za predškolsko obrazovanje, dakle jedna
javna ustanova, platio je robu po 361% većoj cijeni od uobičajene, a nabavka za
dječiji vrtić uključivala je i 666 boca alkoholnog pića! Istovremeno su
roditelji djece u ovoj školici morali sakupljati novac kako bi platili kupovinu
novog tepiha ili toaletnog papira za Centar
Organizacije civilnog društva
predlagale su amandmane na Zakon o javnim nabavkama kako bi se eliminisale rupe
u zakonu, kako bi javni tenderi postali obavezni, te kako bi se uvele kazne za
one koji krše zakon. Ove amandmane treba odmah proslijediti Parlamentu na
razmatranje i usvajanje.
2. Objavljivanje
podataka o imovini: Kako je moguće
da su pojedinii javni službenici koji primaju platu iz budžeta ponekad u
mogućnosti da kupuju skupe, nove kuće I vozila? Objavljivanje podataka o
imovini je uobičajeno sredstvo u borbi protiv korupcije. Ideja je
jednostavna: visoki zvaničnici moraju redovno prijavljivati svoju pokretnu i
nepokretnu imovinu. To je ključno u otkrivanju korupcije i procesuiranju
odgovornih. Nažalost, obaveza prijavljivanja imovine u BiH je u proteklim
godinama ublažena, što je korak unazad u borbi protiv korupcije. Neki
ljudi tvrde da se objavljivanjem podataka o imovini krši pravo zvaničnika na
privatnost, ali u većini zemalja je pronađen način da se riješi i pitanje
privatnosti u ovom slučaju. Trebalo bi ponovo insistirati na javnom
objavljivanju podataka o imovini.
3. Naknade
koje plaćaju poduzetnici, posebno start-up kompanije: Oni koji
ovdje pokreću biznis tvrde da često nisu ni svjesni koje sve iznose i koje
naknade moraju platiti za razne dozvole i saglasnosti. Zašto svi nivoi
vlasti na svojim internet stranicama jasno ne objave naknade i takse koje treba
platiti?
USAID je ponosan na svoje partnerstvo
sa zvaničnicima, civilnim društvom i privatnim sektorom u nastojanjima da se
obnovi Bosna i Hercegovina, ponovno uspostave javne službe, izgrađuju vladine
institucije te pomogne BiH u procesima integracije u globalnu zajednicu
zemalja. Postignut je značajan napredak i ne želimo da bude protraćen
zbog korupcije. Nabrojane mjere neće riješiti korupciju u potpunosti, ali
su stvarni, opipljivi koraci koji će utijecati na korupciju te pokazati
zajedničku odlučnost da je se riješimo.
Moj prethodnik je bio ko-autor veoma
otvorenog bloga jednostavno naslovljenog “Nečuveno” koji je naišao na
odobravanje građana BiH. Suština bloga bila je jednostavna – građani ove
zemlje finansiraju vlast da bi dobili robe i usluge koje im ona ne pruža.
Prošla je godina od objavljivanja tog bloga, a reakcije su, nažalost, utihnule.
Ne možemo si priuštiti još jednu godinu. Već smo u mračnoj ulici i pištolj
je uperen – vrijeme je!
###
In the dark alley
Note: The guest blogger today is USAID Mission Director Peter
Duffy
I recall, as a child, watching a
popular comedian on television. He told how, one night, he and a friend were
walking down a dark alley when a man jumped in front of them, pointed a gun,
and said, “give me all your money.” The comedian took out his wallet, turned to
his friend, and said, “here’s that $50 I owe you”.
The joke is funny, but sad—even during
a dark moment, as his friend learns, some people that you should be able to trust
will instead try to take advantage of you. People chosen to serve the public,
either through election or appointment, are entrusted to be fair, honest, and
transparent in their work. And when they choose to misuse this trust, even during
difficult times of high unemployment or natural disaster, the pain and betrayal
is especially deep.
December 9th is
International Anti-Corruption Day. The problem of corruption in Bosnia and
Herzegovina is well documented and broadly recognized. There is no need to
repeat the statistics or raise awareness—people are already angry. However,
people that I meet often express skepticism that anything can be done. This is
a dangerous sentiment. Most of this skepticism comes from a real or perceived
lack of interest among politicians to reform a system from which they benefit.
Others blame what they perceive to be an ineffective civil society and media.
Contrary to these sentiments, there
are, in fact, things that can be done in 2016 to combat corruption in Bosnia
and Herzegovina. Progress on these issues, or lack thereof, can expose who is
serious about tackling corruption and who is satisfied with only attending
conferences. These are issues where civil society and government have been
working, and where real progress is possible:
1. Public
Procurement: When government
spends taxpayer money to buy goods and services, the procurement should be
public so that all businesses have a chance to win the contract. However, in
BiH, as much as 75% of government procurements are done without public
knowledge. According to NGO watchdogs, this means that, last year, 2 billion KM
were spent without public knowledge.
One public institution, a center for preschool education, paid
361% of the regular price for goods purchased, which included 666 bottles of
alcoholic beverages, while the parents of kids at the school had to collect
money to pay for rugs and the toilet paper used at the school. This is only
one, small example.
Civil society groups have proposed amendments to the Public
Procurement Law to close loopholes, require public tenders, and impose
penalties on those who violate the law. These amendments deserve to be put to
the parliament for discussion and action now.
2. Asset
Disclosure: How is it that
public officials, working on government salaries, are sometimes able to
purchase expensive new homes and lavish cars? Asset disclosures are a common
tool for fighting corruption. The idea is simple: high-level officials need to
regularly report their property and other wealth. These are critical to
detecting corruption and prosecuting offenders. Unfortunately, asset disclosure
requirements have been weakened in
recent years in BiH, in a step backwards for anti-corruption advocates. Some
people will argue that asset disclosures are an invasion of officials’ privacy,
but most countries have found ways to address such privacy concerns. Asset
disclosures should be made public once again.
3. Business
Registration: many
businesses, especially start-ups, complain that they are often unaware of fees
for various permits and approvals. This provides officials an opportunity to take
advantage of entrepreneurs and elicit extra payment. Why not have all municipalities
and cities publish, on their websites, full schedules of fees and taxes?
USAID has been proud to partner with
officials, civil society, and the private sector to rebuild Bosnia and
Herzegovina, re-establish services, develop government institutions, and help
integrate BiH into the global community. A lot of progress has been made, and
we do not want to see this progress squandered because of corruption. These
measures won’t solve the entire problem of corruption, but are real, tangible
steps that will make an impact and will show our collective resolve to tackle
this problem.
My predecessor co-authored a very blunt
post on this blog titled simply, “Outrage,” that resonated with the citizens of
BiH. The gist of the piece was simple—the people of this country aren’t getting
the goods and services they’ve paid their government to provide. It’s been over
a year since that blog post and, unfortunately, the outrage was short-lived. We
cannot afford another year to pass. We’re in the dark alley and the gun is
raised—it’s time.
Comments
Post a Comment